Met spijt in ons hart delen we mee dat ZIZO, het (online) magazine van çavaria, er na bijna 30 jaar mee ophoudt. Wil je weten waarom? Je leest er hier meer over. Çavaria blijft via al hun communicatiekanalen inzetten op mooie verhalen en LGBTI+ nieuws. Wil je op de hoogte blijven? Schrijf je dan hier snel in voor de nieuwsbrief van çavaria. |
longread
Hoe werken bedrijven aan inclusie op de werkvloer?
Als we computers zouden zijn, dan zouden we onze seksualiteit en genderidentiteit kunnen uitschakelen tijdens de werkuren. Om ten volle mens te zijn, is het echter noodzakelijk om de werkvloer LGBTI-inclusief te maken. Thomas Jans van KliQ vzw, Ann-Sophie Baeken van de Vlaamse Overheid en Sven Vandyck van consultancybedrijf Accenture vertellen ons hoe je daaraan kunt werken.
Sven Vandyck leidt Pride@Accenture, het LGBT-bedrijfsnetwerk van de Belgische en Luxemburgse afdeling van Accenture. Hij staat ons te woord met een LGBT-ALLY-lanyard om zijn nek. Vandyck moet niet lang nadenken waarom hij zich inzet voor een LGBT-inclusieve werkvloer. “Een diverse werkomgeving is voor ons echt een kernwaarde. Accenture wil een werkcultuur en werkomgeving creëren waarin iedereen zichzelf kan zijn. We vinden dat mensen zich goed moeten kunnen voelen op de werkvloer, en als dat zo is, gaan ze ook beter presteren. Dat is de balans die je nastreeft als bedrijf: tevreden klanten en tevreden werknemers.”
Bij Ann-Sophie Baeken horen we eenzelfde geluid: “Elke werknemer zou zich thuis moeten kunnen voelen op het werk, ongeacht zijn achtergrond, zijn voorkeuren... Dus ook holebi- en transcollega’s. Het is ook voor de organisatie goed dat een werknemer zichzelf kan zijn, niet alleen voor het personeelslid zelf. Een open en veilige werkomgeving zorgt immers voor meer en betere ideeën, een hogere productiviteit, meer innovatie, een betere verstandhouding met de burger… Bovendien wil de Vlaamse overheid een weerspiegeling zijn van de diverse samenleving waarin we leven. Met een holebi- en transvriendelijke werksfeer versterkt de Vlaamse overheid haar voorbeeldrol als vooruitstrevende, open en zorgzame werkgever.”
KliQ maakt sinds enkele jaren deel uit van çavaria. De vzw wil bedrijven en andere sociaal en politiek betrokkenen vormen en haar expertise delen. “Gelukkig zijn op het werk is zichzelf kunnen zijn, temeer daar werk een van de plekken is waar mensen het grootste deel van hun tijd spenderen”, stelt Thomas Jans van KliQ vzw. “Uit onderzoek weten we dat werknemers zich na een coming-out vaak gelukkiger voelen op het werk. Dan voelen ze zich meer verbonden met de bedrijfscultuur en gaan ze beter presteren. Mensen willen niet constant in vermijdingsstrategieën denken. Het coming-outdilemma is zo’n oefening. Stel je voor: een lesbische collega is met haar partner gaan feestvieren en de eerste vraag op maandagmorgen is: ‘Hoe was je weekend?’ Er komt dan een gedachtestroom op gang: weet die persoon dat ik lesbisch ben? Zo ja, hoe heeft hij erop gereageerd? Enzovoort. Zo gaan mensen hun gedrag aanpassen aan wat ze denken dat van hen verwacht wordt.”
LGBT-netwerken
“Bedrijven kunnen verscheidene acties ondernemen om een inclusievere cultuur te verkrijgen”, weet Jans. “Een netwerk oprichten is één daarvan. Meestal groeien netwerken van onderuit, op initiatief van de werknemers zelf. Ze hebben daar goede redenen voor. Door te netwerken leg je contacten en kan je elkaar versterken. Zo gaan mensen zich gemakkelijker thuis voelen op het werk.”
Sinds 2010 bestaat bij de Vlaamse overheid Overuit, een personeelsnetwerk voor holebi’s en transgenders en iedereen die geïnteresseerd is in het thema. Tot 2015 waren er nog bijeenkomsten, maar sindsdien leeft Overuit verder als online netwerk. Het personeelsnetwerk telt 123 leden.
Bij Accenture heet het personeelsnetwerk Pride@Accenture. Die naam maakt duidelijk dat je trots kan zijn, dat je jezelf kan zijn binnen het bedrijf. Accenture is een wereldwijd concern. Het voordeel daarvan is dat de leiders van de netwerken in de verschillende landen good practices kunnen uitwisselen.
Accenture werkt samen met Kliq en BNP Paribas Fortis aan Open@Work, een initiatief waarvan het doel is om LGBT-netwerken van verschillende bedrijven samen te brengen. Ze steunen elkaar en geven elkaar advies, bijvoorbeeld over nieuwe netwerken oprichten. Bijeenkomsten van Open@Work beginnen vrij formeel; er komt een onderwerp aan bod, met een getuigenis of uiteenzetting. Voor het informele deel, het netwerken, wordt de meeste tijd voorzien. Zo’n bijeenkomst is een ideale gelegenheid om elkaar te ontmoeten, bijvoorbeeld voor een netwerk als Overuit dat zelf geen ontmoetingen in levenden lijve meer organiseert.
Sven Vandyck is medeoprichter van Open@Work. “Het breidt een beetje vanzelf uit. De vraag wordt altijd groter. Het aantal aanwezige bedrijven groeit, net als de diversiteit van de deelnemers.” Open@Work was aanwezig met een stand tijdens de voorbije editie van The Belgian Pride. Ook dit jaar zullen ze erbij zijn.
Sensibilisering
Vandyck benadrukt dat je soms heel veel kan bereiken met kleine gebaren. “Als je bijvoorbeeld op de Internationale Dag tegen Holebifobie en Transfobie de regenboogvlag uithangt en daarover communiceert via de beeldschermen in het gebouw, dan creëer je heel veel bewustwording. Dat merk ik aan de positieve reacties.”
Interessant is voorts het concept ‘LGBT-Ally’ bij Accenture. “Als je dat steunt, kan je met een lanyard rondlopen of je registreert je digitaal zodat op je profielpagina een vermelding verschijnt. Ik schat dat zowat de helft van wie dit doet, zelf niet holebi of transgender is. Personeelsleden op alle niveaus binnen de organisatie steunen het initiatief, van de analist die pas binnen komt tot de manager.”
De positie van leidinggevenden is volgens Jans essentieel: “Een topmanager die zich uitspreekt voor inclusie brengt een heel belangrijke boodschap die veel invloed heeft op de werkvloer. De directe teamcoach kan nog meer invloed uitoefenen.”
Om de sensibilisering te bevorderen, ook als signaal naar andere bedrijven, heeft KliQ een charter opgesteld. Enkele grote bedrijven en publieke instellingen ondertekenden dit charter al.
De Vlaamse overheid neemt om de paar jaar een enquête af bij al haar personeelsleden over de attituden ten aanzien van holebi’s en transgenders. “Dit blijft belangrijk om te weten te komen wat er leeft binnen onze organisatie en hoe attituden evolueren”, stelt Baeken.
Audit en toolkit
KliQ werkt voor een project samen met Vlerick Business School. Ze ontwikkelden samen een audit die het hele gamma van acties om de LGBT-inclusie in bedrijven te bevorderen in kaart brengt. De audit behandelt onder meer de bedrijfsvisie en -strategie, de medewerking van leidinggevenden, het hr-beleid met een vertrouwenspersoon en een klachtenprocedure, de communicatie… Zelfs de werking naar andere bedrijven wordt bekeken: als goed voorbeeld, maar ook in hoeverre de boodschap overkomt op klanten en leveranciers.
Op basis van die audit stelt KliQ een traject voor met behulp van een aantal tools. Zo biedt de vzw trainingen aan, zowel op teamniveau als voor geïnteresseerde individuele werknemers. Die individuele trainingen zijn erop gericht het vertrouwen te vergroten dat je ook als holebi- en transgenderpersoon jezelf kan zijn op de werkvloer. Er wordt bijvoorbeeld besproken hoe je kan reageren op foute grapjes.
De Vlaamse overheid zal dit jaar meedoen aan die audit en liet zich in 2015 al eens screenen door het Transgender Infopunt, wat leidde tot aanbevelingen om haar beleid transgendervriendelijker te maken. Intussen haalde de Vlaamse overheid de pers met het feit dat ze haar toiletten genderinclusief maakt.
Waarmee tot in het kleinste kamertje wordt aangetoond hoe uitgebreid de acties zijn om de werkvloer LGBT-inclusief te maken. Meer informatie over de audit of het charter, vind je op www.kliqvzw.be/werkvloer.
Bron:
Eigen verslaggeving
Lees meer over:
Gerelateerd nieuws: